حامد سرادار/شهرآرانیوز - یکی از اهداف عمده نظام های آموزشی، تربیت متخصصان برای رفع نیازهای شغلی در حوزه های مختلف است. در عصر جدید و با ظهور فناوری ها و توسعه نوآوری در صنایع، شاهد ایجاد تغییرات چشمگیری در بخش ها و حوزه های کسب وکار هستیم که هر یک نیازمندی های شغلی و مهارتی خاصی طلب می کنند. نیازها نیز با سرعت زیادی در حال تغییرند و این امر به تحول و انعطاف در محتوا، ابزار و فضای نظام آموزشی نیاز دارد.
همچنین یکی از اهداف مهم نظام آموزشی در عصر جدید، توسعه مهارتهای زندگی، ارتقای سواد هزاره سوم و شکوفایی هوش هیجانی افراد به ویژه کودکان است.
در عصر حاضر با حضور بسترهای اجتماعی و نقش آفرینی فناوری در زندگی انسان ها، زمینه برای به کارگیری این فناوری ها و ابزارها در راستای افزایش مهارت های زندگی و تجهیز به دانش هزاره سوم مهیاست.
توسعه فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی، بسترهای آنلاین و تعاملی، واقعیت افزوده و مجازی و... می توانند توان لازم برای خلق ابزار نوین برای افزایش بهره وری و توسعه اثرگذاری نظام آموزشی را به همراه داشته باشند. تغییر در روش ها و فضاهای آموزشی باتوجهبه سبک جدید زندگی و حرکت از آموزش سنتی به آموزش مدرن در هزاره سوم، امری ضرور به نظر می رسد که حضور استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به این مهم اجتناب ناپذیر است.
در همین راستا در ادامه این مطلب با بهره گیری از سلسله گزارش های بررسی تجربیات جهانی شرکت های استارتاپی که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری تهیه شده است، چالش ها و راهکارهایی که در حوزه آموزش وجود دارد ارائه می شود تا فرصتی برای بهره گیری و راه اندازی استارتاپی جذاب باشد.
تسهیل دسترسی به آموزش
چالش ها
-دسترسی نداشتن به محتوای آموزشی خارج از فضای آموزشی.
-انعطاف ناپذیری در زمان بندی ارائه محتوای آموزشی.
-زیاد بودن هزینه شرکت در کلاس های آموزشی و دریافت مدرک.
-دسترسی نداشتن به مدرسان باکیفیت برای همه اقشار جامعه.
-نبود فرصت آموزشی برابر در نقاط جغرافیایی مختلف.
راهکارها
-ایجاد بستری مناسب برای دسترسی همگان به فضای آموزشی.
-امکان استفاده افراد با محدودیت زمانی بالا از امکانات آموزشی در زمان دلخواه.
-کاهش هزینه دوره های آموزشی و هزینه های جانبی و تسهیل فرایند صدور مدرک با استفاده از پلتفرم آنلاین.
-تسهیل دسترسی استفاده از مدرسان متخصص در سطح جهان برای آموزش از طریق اینترنت.
مخاطب
-دانشجویان و دانش آموزان.
-شرکت ها و شاغلان.
-مدرسان و تولیدکنندگان محتوا.
شخصیسازی و توسعه آموزش حرفه ای
چالش ها
-امکان استفاده از روش های جدید برای ارزیابی و پایش مستمر نیاز افراد و صنایع.
-نسنجیدن نیازهای دانش پذیر و نداشتن تحلیلی دقیق از نقاط ضعف و قدرت شخص.
-نبود بستر تعاملی بین معلمان و والدین و دانش آموزان.
-تولید محتوا متناسب با نیاز صنعت و توجه به مهارت آموزی در افراد.
راهکارها
-سنجش نقاط ضعف افراد با کمک هوش مصنوعی یا آزمون های تحلیل میزان یادگیری.
-ایجاد دوره آموزشی شخصی سازی شده برای ردیابی و برطرف کردن نقاط ضعف.
-افزایش مشارکت افراد در تعیین سرفصل ها و تکالیف آموزشی.
-ایجاد بسترهای تعاملی بین دانش آموزان، معلمان و والدین با استفاده از بسترهای آنلاین.
-استفاده از ظرفیت شرکت ها برای ارائه محتوای آموزشی.
مخاطب
-داوطلبان آموزش.
-مدرسان.
-مؤسسات آموزشی.
بهبود کارایی مدارس و نهادهای آموزشی
چالش ها
-بالابودن هزینه های جانبی نهادهای آموزشی و استفاده نکردن از ابزارها و روش های نوین مدیریتی.
-دشواری در آموزش مدرسان و به روز رسانی اطلاعات و افزایش کیفیت در ارائه محتوای درسی.
-استفاده نکردن از ابزارهای کمک آموزشی مدرن در زمان ارائه محتوای درسی.
-دسترسی نداشتن به کتابخانه و محتواهای آموزشی خارج از زمان مدرسه و نهادهای آموزشی.
راهکارها
-ایجاد بسترهایی برای به روزرسانی اطلاعات مدرسان و افزایش کیفیت نحوه تدریس.
-تسهیل فرایندهای اجرایی مدارس و نهادهای آموزشی و کاهش هزینه اجرایی با استفاده از راهکارهای نرم افزاری و آنلاین.
-ایجاد پلتفرم هایی برای تسهیل ایجاد دوره آنلاین برای مدارس و مراکز آموزشی یا بارگذاری کتاب ها.
-تسهیل دسترسی به مطالب و کتب آموزشی برای دانشجویان و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی برای افزایش کیفیت تدریس در زمان کلاس.
مخاطب
-مدرسان.
-دانش آموزان و دانشجویان.
-مدارس و مؤسسات آموزشی.
تغییر فضای آموزشی و بهره گیری از روش ها و ابزارهای نوین
چالش ها
-امکان استفاده از زمان آزاد دانش پذیران برای آموزش با استفاده از روشهای نوین.
-افزایش نقش دانش پذیر در نحوه و کیفیت آموزش.
-استفاده نکردن از روش های سرگرمی و جذاب سازی آموزش برای افزایش علاقه مندی دانش پذیر در فعالیت های آموزشی.
-یکنواختی فضاهای آموزشی و ضرورت استفاده از فناوری های نوین برای ایجاد جذابیت های بصری.
-افزایش نقش دانش پذیر در نحوه و کیفیت آموزش.
راهکارها
-تبدیل زمان بازی و تفریح کودکان به زمانی برای آموزش از طریق بازی های آموزشی کامپیوتری.
-استفاده از فناوری های واقعیت افزوده و مجازی برای جذب کردن افراد در روند آموزش.
-ایجاد بسترهای تعاملی برای نقش آفرینی در فرایند آموزش.
-استفاده از بازی وارسازی برای آموزش به کودکان و استفاده از ظرفیت فناوری های جدید.
مخاطب
-کودکان و دانش پذیران.
-والدین.
-مدارس و مؤسسات.
رونــدهای جــدیـــد فناورانه حوزه آموزش
بازی وارسازی فرایند آموزش
یادگیری مبتنی بر بازی (GBL) امروزه محبوبیت فزاینده ای یافته است. به نظر می رسد استفاده از فناوری های روز در بازی وارسازی آموزش ابزار قدرتمندی برای شکل دادن به آینده فضای آموزشی است.
بهره گیری از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده علاوه بر افزایش بازدهی آموزش گیرنده ها، امکان انتقال محتوای آموزشی به صورت کامل، سریع و بدون ابهام را برای فعالان حوزه آموزش مهیا می کند.
استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و آنلاین آموزشی
شبکه های اجتماعی از جدیدترین و جذاب ترین ابزارها برای آموزش هستند. بسترهای نرم افزاری می توانند به دانش پژوهان کمک کنند بسیاری از مفاهیم جدید را بیاموزند و بینش خود را به اشتراک بگذارند.
تعاملی شدن فرایند آموزش
مشارکت نکردن دانش پذیران در فرایند آموزش همواره یکی از اساسی ترین معضلات فضای آموزشی بوده است. امروزه این معضل از طریق استفاده از فناوری های تعاملی تا حدود زیادی برطرف شده است.
تغییر ارائه محتوا از متن صامت به محتوای تجربی و چندوجهی
ارائه محتوای آموزشی در قالبی غیر از متون صامت از مواردی است که ضمن جذابیت بیشتر، می تواند تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد.
بهره گیری از یادگیری مبتنی بر پردازش ابری
با استفاده از امکاناتی که در قالب پردازش ابری ارائه می شود می توان به راحتی به منابع آموزشی گسترده دست یافت و پردازش های لازم را در صورت نیاز، روی آن ها انجام داد.
استفاده از ظرفیت آموزش از راه دور
آموزش از راه دور این امکان را فراهم آورده است که دانش پژوهان بتوانند در هر محلی، در هر زمانی و با هزینه ای کم به دوره های آموزشی دسترسی یابند.